Anexa 1 la Regulament de ordine interioară
Norme de siguranţă pentru aeromodelism
Respectați legile în vigoare cu referire la zborul aeromodelelor si la folosirea spatiului aerian !!!
Art. 1. Operarea aeromodelelor radiocomandate trebuie să fie facută de un pilot care are minimum de cunoştinţe in ceea ce priveşte modul de funcţionare al aeromodelului pe care urmează să îl ridice de la sol, cât şi cunoştinţe de securitate a zborului.
Art. 2. Pilotul trebuie să ţină seama de locaţia de zbor şi să folosească pentru decolare si aterizare zona delimitată şi menţionată ca „pista de aeromodele” indiferent de forma in care este pusa la dispozitie de catre Asociatie (zona inchiriata, zona proprietate, sau zone unde suntem acceptati neconditionat).
Art. 3. Pilotul aeromodelului nu trebuie să permită ca o vietate sa fie transportată/lansată cu/sau dintr-un aeromodel, astfel încât să pună în pericol siguranța lor şi a persoanelor aflate în zona de zbor.
Art. 4. Pilotul trebuie să verifice înaintea oricărui zbor toate elementele de comadă ale aeromodelului, sistemele de alimentare cu combustibil sau legăturile electrice ale acestuia.
Art. 5. Pilotul trebuie să verifice înaintea oricărui zbor comunicarea dintre radiocomadă si aeromodel astfel încât acesta din urmă să răspundă prompt şi corect la comenzile pilotului.
Art. 6. Pilotul trebuie să verifice inaintea oricărui zbor toate elementele de comandă (elementele mobile, şuruburi de prindere, etc.) astfel încât modelul să fie apt de zbor. Dacă există cea mai mică indoială cu privire la aceste aspecte, NU RIDICAŢI MODELUL DE LA SOL !
Art. 7. Pilotul trebuie să ţină cont de toate specificaţiile tehnice ale aeromodelului şi ale fabricantului componentelor acestuia astfel încât să poată fi sigur de exploatarea acestora şi de realizarea zborului în siguranţă.
Art. 8. Pilotul, trebuie să manevreze modelul în limita câmpului său vizual şi în zona de zbor, astfel încât să poată să urmărească traiectoria acestuia şi să poată lua decizii imediate, pentru evitarea oricărui pericol care ar putea leza siguranţa participanţilor la zbor sau a celor care asistă.
Art. 9. Modelul care dispune de receptor capabil de fail-safe, trebuie setat astfel încât să poată fi folosită această funcţie, în vederea evitării oricărui pericol cauzat de pierderea parţiala sau totală a legăturii dintre radiocomandă şi aeromodel.
Art. 10. Trebuie folosite elicii doar specificate de producatorul motorului si nu unele manufacturate din diverse materiale, acestea putand produce grave leziuni persoanelor care manevreaza modelul cat si celor care sunt in locatia unde se desfasoara activitatea de zbor. Nu folositi elicii la care ati constatat fisuri sau deformari fata de forma lor initiala.
Art. 11. Pilotul este obligat sa verifice distanta la care funtioneaza emisia si receptia conform parametrilor indicati in manualul de utilizare a radiocomandei si receptorului. In cazul in care se constata probleme in transmisia semnalului sau interferente provenite din diferite cauze se va anula zborul pana la inlaturarea problemelor.(completare la Art.5)
Art. 12. Pilotul este obligat sa asigure modelul la pornire si in momentul in care se fac probele de tractiune in sarcina sau reglajele cu motorul pornit, astfel incat sa nu puna in pericol viata sa si a celor din jur.
Art. 13. Pilotul se va asigura ca în momentul pregătirii pentru zbor toate comutatoarele și setarile radiocomenzii sunt cele corecte și că toate suprafețele de comanda ale aeromodelului se mișcă în direcția corectă.
Art.14. Pilotul este obligat sa anunte pe toti participantii la zbor de intentia sa de decolare sau aterizare, asigurandu-se in prealabil de faptul ca pista declarata este libera si se pot face aceste operatiuni. In cazul aterizarilor de urgenta se vor lua masuri de siguranta, astel incat sa nu fie provocate nici un fel de daune persoanelor sau bunurilor aflate in zona de zbor.
Art. 15. Pilotul trebuie sa zboare doar in zona alocata pentru acest lucru si cu evitarea ducerii aeromodelului in directia soarelui, astfel incat sa se poata evita fenomenul de orbire temporara si de pierdere a controlului aeromodelului, acestea putand cauza daune umane si materiale.
Art. 16. Pilotul va decola obligatoiu contra directiei vintului, atunci cand este cazul, dar avind in vedere in permanenta nedepasirea pistei si a zonelor de siguranta declarate de organizator sau de proprietarul modelodromului.
Art. 17. Pilotul este obligat sa respecte atat zona de zbor cat si inaltimile la care va ridica modelul. Nu este permis zborul la joasa inaltime deasupra zonelor de siguranta sau deasupra oamenilor si masinilor.
Art. 18. Pilotul are obligatia sa se informeze inaintea zborului cu privire la restrictiile spatiului aerian in zona in care urmeaza sa se desfasoare zborul si sa se ia toate masurile de siguranta in vederea repectarii acelor restrictii, pentru a putea preveni eventualele daune fizice, morale sau materiale de orice fel.
Art. 19. Raspunderea pentru eventualele daune provocate prin operarea unui aeromodel, ii revine in totalitate OPERATORULUI/PILOTULUI acestuia.
Art. 20. Pilotul are obligatia de a anunta conducerea clubului de intentia si locatia de zbor. In mod obligatoriu va anunta TWR din zona din care face parte locatia de zbor, mai ales daca aceasta se afla in limita CTR. Dupa anuntarea TWR, operatorul/pilotul va fi obligat sa respecte indicatiile date de catre controlorul de trafic al TWR, respectiv altitudine si limite de zbor. La sfirsitul activitatii de zbor, pilotului ii revine obligatia de a inchide zborul prin anuntarea TWR din zona respectiva.
Art. 21. Pilotul aeromodelului este obligat sa aduca la sol aeromodelul si sa degajeze de urgenta spatiul aerian, atunci cand in zona respectiva este observata o aeronava cu pilot uman la bord.
Art. 22. Este interzisa pilotarea aeromodelelor deasupra zonelor dens populate asa cum sunt definite in H.G. nr.912/2010.
Art. 23. Pilotul este obligat sa tina seama de factorii de mediu ce pot duce la un zbor normal sau la un zbor cu urmari deosebit de grave pentru el sau pentru cei aflati in zona de zbor si imprejurimi. Astfel va tine seama de diretia vantului, de directia soarelui in raport cu pozitia de pilotat, de conditiile de umiditate care pot afecta bunul mers al motoarelor termice.
Art. 24. Pilotul este obligat sa verifice aeromodelul dupa fiecare zbor si sa nu ridice modelul de la sol daca constata probleme ce pot duce la accidentari sau urmari grave pentru cei prezenti in locatia de zbor sau imprejurimi.
Art. 25. Pilotul trebuie sa respecte regula de baza in ceea ce priveste emisia si receptia, respectiv, va porni intotdeauna radiocomanda si apoi receptorul iar inchiderea acestora se va face intotdeauna in ordine inversa, adica radiocomanda va fi inchisa ultima.
Art. 26. Pilotii sunt direct raspunzatori de depozitarea corecta a combustibililor pentru aeromodelele pe care le opereaza. Combustibilii vor fi stocati in recipiente corespunzatoare conform specificatiilor producatorului sau in canistre metalice, acestea fiind pastrate la loc ferit de radiatiile solare si de sursele de foc.
Art. 27. In cazul in care aeromodelul este un planor care este lansat la sandou sau la vinci, pilotul va lua masuri de siguranta in functie si de conditiile meteo, astfel incat dupa declansarea/iesirea modelului din inelul de lansare, firul sau sandoul sa nu cada peste masini, fire ale retelelor electrice sau peste alte aeromodele aflate in zona de zbor, pentru a nu aduce prejudicii de nici un fel participantilor la zbor, taficului din zona respectiva sau mediului inconjurator.
Art. 28. Pilotul de planor este obligat sa verifice montajul si functionarea corespunzatoare a vinciului de lansare, astfel incit sa nu poata produce prejudicii participantilor si celor care asista la zbor.
Art. 29. Pilotul este obligat sa se informeze permanent in ce priveste legislatia in vigoare cu privire la spatiul aerian cit si regulamentele aplicabile zonei de zbor. Pilotul va respecta si va fi direct raspunzator pentru insusirea legislatiei in vigoare, a statutului si a regulamentelor asociatiei !